تحلیل 2 سایت دیوار و شیپور

تحلیل سئو فنی سایت دیوار و شیپور

می خوایم 2 سایت شیپور و دیوار رو از نظر ساختار سئو داخلی با هم دیگه مقایسه کنیم.

من ابتدا در یک جدول به طور خلاصه وضعیت سایت شیپور و دیوار رو می یارم. و بعد در ادامه با عکس تحلیل خودم درباره این مدل ساختار رو میگم.

نکته قابل اهمیتی که وجود داره این هست، که این تحلیل و برداشت من به عنوان یک فرد بیرونی هست، و من به سرچ کنسول یا آنالتیکس و تگ منیجر این دوسایت دسترسی ندارم،پس ممکنه تحلیل های من به خاطر کمبود دیتا دقیق نباشه.

دیوارشیپور
صفحات N یوزر، متای روبوتس شون چیه؟INDEX, FOLLOWINDEX, FOLLOW
تگ کنونیکال در صفحات N یوزر چیه؟
به چه صفحه ای کنونیکال خورده؟
هر صفحه به خودش
یه اشتباه فنی در url ها داشتند که راه حل شون برام عجیب بود.
هر صفحه به خودش
ساختار URL اش به چه شکل هست؟بنظر می یاد اغلب صفحات رو تا 3 لول حتی 5 لول کلاستری می بره، و بقیه رو
به صورت اتریبیوت و Quary string به url پاس می ده
که تا زمانی صفحه براش مهم باشه ایندکس می کنه
بقیه صفت ها و quary ها رو نوایندکس می زنه
به صورت کلاستری هست، تا 8 فولدر بیشتر هم جلو میره.
بعضی از فیلتر ها رو به اشتباه داره با URL کلاستر متمایز می کنه.
مثل صفحه لیست خوردو، که نو و کارکرده و نقدی و اقساطی
که تاثیری در محتوای صفحه نمی زارن و تغییری ایجاد نمی کنند رو نیازی نبود با
کلاستر به گوگل متمایز نشون بده!
البته این چیزی هست که من دارم از بیرون می بینم!
صفحات لیست و پیجینگ اش به چه شکل اند؟در حال حاضر لودی و ایجکسی هست ، پیجینگ نداره
اما در URl های قدیم اش من پیدا کردم مثل این
https://divar.ir/s/semnan?page=4
نوایندکس کرده
کنونیکال نداره
پیجینگ داره، نوایندکس کرده.
کنونیکال زده به صفحه خود پیجینگ که این اشتباه هست.
کنونیکال می زنند به صفحه اول اکثرا؛ و نو ایندکس نمی کنند.
در صفحات لیست بخش فروشگاه شیپور، با اینکه پیجینگ وجود داره، اما
هیچ گونه متا و یا کنونیکالی به اون ها زده نشده حتی از
rel next & rel prev هم استفاده نکردن!!!!!

صفحات N یوزر، متای روبوتس شون چیه؟

صفحات N یوزر اصلا یعنی چی؟!

صفحاتی که کاربر داره اون ها رو تولید می کنه، مثلا من الان یک آگهی درباره بازاریاب فیلتر ماسک توی شیپور و دیوار گذاشتم، این صفحه رو من کاربر توی سایت شیپور و دیوار محتواش رو گذاشتم، به این مدل صفحات میگن صفحات N یوزر.

اینکه در یک بیزینس و سایتی صفحات N یوزر؛ قابل ایندکس شدن باشه یا اینکه بخوایم ایندکس نشند، و فقط کاربر بتونه داخل اون ها بچرخه بدون اینکه اون صفحات رو گوگل ببینه. یک تصمیم استراتژیک در لایه مدیریت و head مجموعه است، که بر اساس اصول مارکتینگ و استراتژی اون بیزینس تعیین میشه این صفحات ایندکس بشند یا نه؟! و قانون کلی براش وجود نداره.

اما نکته بسیار مهمی که برای سئو این مدل صفحات وجود داره، این هست که اگر نیاز هست ایندکس بشند این مدل صفحات حتما حتما حتما باید به مدل محتوا گذاری و نکات سئویی اون ها توجه بشه!

حالا یعنی چی؟ یعنی من کاربر باید یکسری اصول و قوانین رو در هنگام بارگذاری محتوام رعایت کنم، یک نظارتی رو محتوای من از سمت سایت وجود داشته باشه بعد تایید بشه و منتشر بشه.

سایت دیوار و شیپور از اون مدل سایت هایی هستند، که تصمیم گرفتند این صفحات ایندکس بشند، من در شیپور و دیوار نمی دونم چجوری این فرآِیند رو دارند نظارت می کنند، اما چون در دیجیکالا به عنوان seller بودم، با فرآیند محتوا گذاشتن از سمت کاربر در سایت های بزرگ آشنایی دارم، و می دونم با این مدل محتوا گذاری و نظارت مشکلی برای سئو سایت به وجود نخواهد آمد.

سایت دیوار، این مدل صفحات رو قابل ایندکس گذاشته، و تمام لینک های داخل این صفحات هم فالو هستند، و در قسمت آگهی ثبت کردن در دیوار قسمتی هست که شما به عنوان کاربر می تونید آدرس سایت خودتون رو هم بزارید و قیمت بسیار پایین 20 هزار تومان آدرس سایت شما برای حداقل یک ماه روی سایت می مونه و با تمدید اون می تونید تا زمانی که لازم باشه آگهی رو در این سایت نگه دارید و یک بک لینک خوب از اون بگیرید.

سایت دیوار صفحات N یوزر رو ایندکس گذاشته

و سایت شیپور هم همین فرآیند رو داره، که صفحات N یوزر ایندکس و لینک های داخل آن فالو باشه.

تحلیل سایت شیپور از نظر صفحات N یوزر

یک نکته خیلی مهم وجود داره و اون این هست که ممکنه خیل عظیمی از این آگهی ها اصلا تمدید نشند و یا حتی از سمت کاربر حذف بشند و مدت زمان کوتاهی روی سایت باشند، و این چالش های خاص خودش رو داره که می تونه در 3 مدل به اون جواب داد.

تگ کنونیکال در صفحات N یوزر چیه؟ به چه صفحه ای کنونیکال خورده؟

در سایت دیوار هر صفحه آگهی مشتری به خودش کنونیکال شده، که البته من در بعضی از url ها یکسری تغییرات در ساختار کنونیکال شون دیدم که در ادامه لیست اش رو براتون می زارم. اما استراتژی کلی اون این هست که هر صفحه N یوزر به خودش کنونیکال بخوره.

تگ کنونیکال در صفحات آگهی دیوار

همون طور که در شکل بالا هم میبیند،اسم هر شهر دوباره به url صفحه اضافه شده و باعث شده، کنونیکال به آدرس تغییر یافته بخوره، با اینکه این صفحات هیچ تفاوتی با هم دیگه ندارند و عینا به جز url همون بخشی که فلش زده ام داخل عکس هیچ تمایزی با هم ندارند، و من احتمال می دم که شاید بچه های فنی یک بخشی رو اشتباه انجام دادن که باعث شده این url ها به این شکل دربیان، و بعد اون ها رو کنونیکال کردن، که البته ازدید من بهتر بود redirect 301 می زدن اما خوب شاید چیزی وجود داره که من در جریان اون نیستم، و نمی دونم دقیقا چرا url رو به اون شکل تغییر دادن و دوم نمی دونم چرا ریدایرکت 301 نکردن و کنونیکال زدن.

کنونیکال زدن اشتباه نیست، اما مطمئن تر برای صفحه ای که هیچ تمایزی با هم ندارند و عینا یکی هستند ریدایرکت هست!

اما در سایت شپیور تگ کنونیکال برای صفحات آگهی و N یوزر تعریف نشده، و صفحات تگ کنونیکال ندارند که خوب مشکلی هم نداره.

ساختار URL اش به چه شکل هست؟

مهم ترین چالش من در تحلیل این 2 سایت بر می گشت به ساختار url های این دو سایت، و چون دیتای من دیتای دقیقی نبود، و صرف آنچیزی بود که می تونستم با چشم ببینم، این مشکل رو دو چندان می کرد.

اما با این وجود آنچرا که فهمیدم رو باهاتون درباره ساختار URL سایت دیوار و شیپور به اشتراک می زارم.

لازم دارم اینجا برای اینکه گیج کننده نیاد یک ویس ضبط شده بزارم، اما سعی می کنم با عکس مقداری فرآیند رو براتون سهل تر بکنم.

ساختار URL دیوار برای من حداقل قابل فهم تر و منطقی بود، و تگ هایی هم که زده شده بود رو من می پذیرفتم؛ اما از دید من شیپورچند جا در چیدن ساختار url های مخصوصا لیست خودش اشتباه کرده بود، که باز هم میگم من به عنوان یک عامل بیرونی دارم به موضوع نگاه می کنم شاید حرف ها و تحلیل من دقیق نباشه! اما آنچرا که در ساختاریو ار ال های دیوار دیدم بیشتر به نظر من نزدیک تر بود تا ساختار url شیپور.

شیپور اغلب فیلتر ها برای دسته بندی ها را به صورت کلاستری (/) در ادامه url میاره، و تمام این صفحات ایندکس می شند، و متمایزهستند.

به عنوان مثال خودرو پراید هاچ بک 111 نو نقدی در فلان محله تهران به ازای هر صفتی که من به اون دادم صفحه متمایز به گوگل معرفی شده، با اینکه در دیوار فقط تا مدل خودرو جلو می ره و محله و صفت هایی مثل نام محله و کارکرده و اقساطی و … به شکل نو ایندکس به گوگل عنوان می شه.

هر کدوم از ویژگی هایی که در شکل بالا آورده شده، به عنوان یک صفحه جدا در گوگل ایندکس شده اند، و هر صفحه هم به خودش کنونیکال هست؛ و برای من به شخصه سوال است چه کیورد مهمی می تونه در این صفحات وجود داشته باشه؟ که باعث یشه اعتبار صفحه رو بین شون پخش کنی؟ یا اصلا اون صفحه در سرچ چه تمایزی با کلاستر قبل خودش داره؟

جایگشت این صفت ها با همدیگر و تعداد صفحات قابل ایندکسی که داره به وجود میاره بنظر من به شدت زیاده، و این یکی از اشتباهات ساختار url ای شیپور از دید من هست.

اما سایت دیوار همون طور که می بینید، زمانی که من مدل خودرو رو دارم انتخاب می کنم صفحه متمایز به گوگل نشان می ده و آن رو قابل ایندکس گذاشته و کنونیکال هم به خود صفحه خورده، اما زمانی که محله رو انتخاب می کنم دیگه اجازه ایندکس شدن در گوگل نمی ده، و درست هم هست چرا که من خودرو پراید مدل 151 رو در تهران سرچ زدم اینکه در محله میرداماد باشد یا در ولیعصر و… چه اهمیتی ایجاد می کنه؟ و حتی اینکه این پراید چند سال ساخت است و قیمت اش و….

در دیوار هر اتریبوتی که بعد از مدل خودرو به اون اضافه کنم نو ایندکس می شه.

صفحات لیست و پیجینگ اش به چه شکل اند؟

صفحات لیست یا همون سرچ، صفحاتی اند، که اغلب در هر سایتی می تونید پیدا کنید، و لیستی از مقالات یا محصولات رو بر اساس فیلتر هایی برای شما Sort می کنه که گاهی ممکنه تعداد اون مقالات یا محصولات و… زیاد باشند که نیاز داشته باشند در چند صفحه بیارند که به اصلاح بهش پیجینگ می گند؛ و یا می تونند اون ها رو در چند صفحه نیارند بلکه به صورت لودی و ایجکسی یک بخشی رو ابتدا لود کنند و بعد که شما اسکرول کردید و به انتها رسیدید بقیه هم لود بشند.

با توجه به صحبت هایی که در بالا کردم سایت دیوار در ورژن فعلی اش پیجینگ نداره، و به شکل لودی هست.

عملا با اینکار ما چند صفحه نداریم، و یک صقحه است که طبق معمول قابل ایندکس و کنونیکال اون هم به خودش است.

اما سایت شیپوردر صفحات لیست خودش پیجینگ داره، و ماهیت همه صفحات پیچینگ هم یکی هستند، ببینیم که به چه شکل استراتژِی این صفحات رو ریخته.

شکل بالا لیست رهن و اجاره خانه و آپارتمان شیپورهست، خوب طبیعی هست که باید قابل ایندکس باشه و کنونیکال اون هم به خود صفجه بخوره، اما شیپور حدود 3262 عدد صفحه پیجینگ برای همین لیست داره، وقتی صفحه بعد رو بزنیم یعنی صفحه 2 در پیجینگ می بینیم علاوه بر پارامتر p که بیانگر شماره صفحه است یک پارامتر دیگری به نام F هم به url پاس داده می شود.(پارامتر F رو نفهمیدم چرا داره پاس می ده!)

تگ کنونیکال به url بدون پارامتر F خورده و این صفحه نو ایندکس شده. و دقیقا صفحه ای که به اون کنونیکال شده همان پیجینگ صفحه 2 هست و این صفحه با کمال تعجب قابل ایندکس است.

از دید من در این مدل ایراد وجود داره، چرا که در صفحات لیستی که پیجینگ دارند، ما اغلب کنونیکال رو به صفجه اول لیست می زنیم نه اینکه به خود همان صفحه پیجینگ! و حتی شیپور آمده صفحه ای که دو پارامتر p , f دارند رو نوایندکس کرده و در کمال تعجب صفحه دیگه ای رو به وحود اورده که اون صفحه خودش پیجینگ هست و قابل ایندکس، حقیقتا درک اش نکردم، و بنظرم 2 اشتباه همزمان با هم انجام داده.

نکته پایانی:

همان طور که گفتم این دیتا و تحلیل بر اساس دانش فعلی من بود، ممکنه افرادی که این گزارش رو می خوانند دلایل و نگاه دیگه داشته باشند، از شما ممنون میشم که نگاه و دید خودتون رو با من شیر کنید، همین طور که من اینکار رو انجام دادم منتظر نظرات و فیدبک های شما هستم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *